måndag 22 april 2013

Ugnsbakad morotskaksgröt

Jag älskar morotskaka och att äta det till frukost är ju riktigt kul! Ja, nu smakar det här ju inte riktigt som en vanlig morotskaka, utan det är ju ugnsgröt med morot i sig. Moroten gör att kakan bli saftig och det passar bra att servera den med yoghurt som jag gjort (en stoor klick), smaksatt med vanilj.
Om du inte har tid att vänta en kvart att den ska gräddas går det lika bra att grädda den i mikron. Det gör jag alltid och det blir riktigt bra det med.
Recept härifrån.

Ugnsbakad morotskaksgröt:
1 dl havregryn
1 morot
1 äggvita eller 1 ägg
1/2 dl mjölk
1/2 - 1 msk kanel
1 nypa salt
1 tsk sötning (socker, honung, stevia)
lite vaniljpulver

Finriv moroten och blanda samman med alla ingredienserna. Häll smeten i en ugnsfast form och baka i ugnen på 200 - 225°c, 15 - 20 min eller kör i mikron i 2 - 3 min.
Toppa kakan med valfri topping, t.ex vaniljyoghurt (turkisk yoghurt + vaniljpulver).




















//Matilda

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar