söndag 7 april 2013

"Äppelhög"

Det här gjorde jag till frukost idag och det blev väldigt gott! Såg inspiration från någon amerikansk blogg som jag inte längre minns vad den hette, men det här är eget recept. Eller inte för att jag har något precist recept, utan jag tog lite "på en höft". Jag ger därför bara framgångsmåtten till er, så får ni experimentera er fram lite. Det är ju det som är halva nöjet.
Och angående namnet "äppelhög"... Vet inte riktigt vad jag ska ge det för namn, någon som har ett förslag?

"Äppelhög" aka. stekta äppelskivor varvat med yoghurt och smulkrisp:

1 äppel
kanel

Smulkrisp:
havregryn
müsli
sesamfrön
kokosflingor
mjölk

naturell yoghurt

Skölj äpplet, men skala det inte. Skär i ca 1/2 cm-tjocka skivor. Pudra äppelskivorna med kanel och stek i en stekpanna, några minuter på varje sida tills de blir lite mjuka.

Blanda alla ingredienser till krispet och stek det också några minuter tills det får färg och blir gyllenbrunt. Låt svalna lite.

Varva äppelskivor (lägg i den ordning som du skar äpplet från början, alltså att det ser ut som ett helt äppel när du är klar), yoghurt och smulkrisp på en tallrik och ät!


























//Matilda

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar