tisdag 23 april 2013

Havregrynsgröt med äppel

Gröt är inte något jag äter så hemskt ofta, men när jag väl gör det är det ju väldigt gott. Min favorit är mannagrynsgröt (den går snabbast att laga), den är krämig, len och mild i smaken. Havregrynsgröt är inte en så stor favorit, men idag när jag gjorde den här gröten toppat med äppelbitar tycker jag det blev jättegott! Förutom att det blev gott gick det snabbt att laga eftersom jag gjorde min gröt i mikron. Ja, det går faktiskt :) Receptet tog jag från havregrynspaketet.

Havregrynsgröt med äppel:
1 port.

2 1/2 dl vatten
1 dl havregryn
Salt

1 äppel
Kanel och kardemumma

Börja med gröten. Blanda vatten, havregryn och lite salt i en värmetålig skål. Tillred i mikron i 3 min. Rör om några gånger under tiden (jag rörde om varje gång när en minut gått). När gröten är klar efter 3 min, rör gröten slät.
Skala och skär äpplet i mindre bitar. Blanda med malen kanel och kardemumma. Häll upp gröten i en skål och toppa med äppelbitarna. Servera gärna med kall mjölk!

//Matilda




























Inga kommentarer:

Skicka en kommentar