lördag 13 april 2013

Svartvinbärsrisifrutti

Den risifrutti som man kanske direkt börjar tänka på när man hör ordet är ju den som man hittar i butiken, men jag gillar inte e-ämnen och tillsatser så jag gör hellre hemgjord!
Oftast görs risifrutti på risgrynsgröt (jag har också testat med mannagrynsgröt), men i den här har jag använt mig utav kokt ris. Det går snabbare att laga med ris eftersom man inte då behöver börja koka gröt först. Och det ska helst vara vitt ris. Min pappa hade i misstag köpt fullkornsris så jag måste använda det, men det var ingen hit. Det var mycket hårdare och torrare än det vanliga vita och det passade inte i en risifrutti!
Jag har smaksatt min med svarta vinbär, men vilka bär som helst går bra. Självklart kan man ju göra den naturell, kanske smaksätta den med vanilj och servera med sylt som den butiksköpta.

Svartvinbärsrisfrutti:
ca 2 port.

2 dl kokt vitt ris
1 - 1 1/2 dl turkisk yoghurt
(1/2 tsk vaniljsocker)
1/4 - 1/2 mosad banan eller någon tsk sötning (socker, stevia, honung)
ca 1 dl svarta vinbär (färska eller frysta, tinade)

Blanda det kokta riset med yoghurten. Smaksätt med ev. vaniljsocker och banan/sötning. Mosa de svarta vinbären och rör ner i risifruttin. Servera eller låt stå i kylskåpet fram till servering.
Det här bli ganska mycket, så antingen delar två på det till frukost, eller så äter man lite till efterrätt och resten till frukost dagen efter.


























//Matilda

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar