måndag 29 april 2013

Mini havretarte med keso och frukt

Pajer/tarte till frukost är ju lite kul, speciellt om de är små. Då kan man ju äta två! :)
Jag gjorde sådana till frukost en dag och det blev väldigt mumsigt kan jag säga er. Jag fyllde mina med vaniljkeso (keso + vaniljpulver) och frukt (äppel och apelsin). Gott och nyttigt.

















Mini havretarte med keso och frukt:
2 st små

ca 1/2 dl havregryn
några msk turkisk yoghurt eller mjölk
ev. sötning (stevia, socker, honung)

3 - 4 msk keso/grynost
vaniljpulver eller vaniljsocker

valfri frukt, t.ex äppel eller apelsin, 1/2 av varje

Börja med bottnen. Blanda havregryn, yoghurt/mjölk och ev. sötning. Det ska bli en ganska fast deg. Ta två små (eller en större) formar och dela "degen" i två delar. Tryck ut i formarna med hjälp av fingrarna. Grädda i mikron ca 1 min.
Ta ut bottnarna ut formarna och låt svalna en stund.

Blanda keso + vanilj. Fyll bottnarna med vaniljkeson. Skala frukten om det behövs och skär i mindre bitar. Om det är äppel - tärna, om det är apelsin - filéa/klyftor, om det är jordgubbar - skär i skivor...
Lägg frukten på keson och ät direkt eller låt stå i kylskåpet under natten. I så fall måste man droppa på lite citronsaft på äppelbitarna.






















//Matilda

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar