måndag 20 maj 2013

Havregrynsgröt á la God Morron

Har blivit mycket gröt på den senaste tiden... men gröt är gott och bra till frukost så det så!
Den här gröten blev så sjukt god rätt ut sagt, det måste nog vara en av de godaste frukostarna jag ätit. Så jag har bara två ord att säga till er; testa detta!
Inspiration härifrån, har ändrat endel.

Havregrynsgröt med banan, jordgubbar och choklad/jordnötssås:

Gröt i mikro:
1 dl havregryn
2 - 21/2 dl vatten
en nypa salt

Blanda alla ingredienser i en värmetålig skål och tillaga i mikron. Först 2 min, rör om, sedan ev. 1 min till om det behövs.

1/2 banan
ca 5 färska jordgubbar

Skär i mindre bitar.

Nyttig chokladsås:
2 msk turkisk yoghurt
2 tsk kakao
sötning (socker, stevia)

Nyttig jordnötssås:
ca 2 msk jordnötssmör
1 tsk turkisk yoghurt
1/2 tsk vatten

Blanda ihop alla ingredienser till båda såserna.

Lägg gröten i en skål och toppa med bananskivor, jordgubbar och de båda såserna.
SÅ gott!!

























//Matilda

2 kommentarer:

  1. En betydligt enklare variant är att koka gröt av havregryn och råggryn och sedan äta med turkisk yoghurt och banan. Det är gudomligt gott! Gröten kokas på spisen, inte i micro, o sen äter man direkt ur kastrullen för minimalt med disk. ;) Jupp, det va min frukost idag. :D
    *kram* Trollmamma

    SvaraRadera
  2. Det lät ju också väldigt gott, kanske tar och testar det i morgon :) Tack för tipset!

    SvaraRadera