söndag 26 maj 2013

Blåbärsgröt med nyttig lemon curd

Det här blev så himla gott faktiskt! Nästan som man skulle äta en efterrätt fast det var gröt. Det är något speciellt med lemon curd, det ger det där lilla extra... Men blåbär och citron. En toppenkombo skulle jag säga!
Lemon curden kan man göra dagen före eller på morgonen. Det tar ca 5 min tills den tjocknar så det är inga problem med att inte hinna göra den på morgonen. Receptet har jag redan gett en gång, men skriver det ändå en gång till. Om någon nu mot förmodan skulle ha missat receptet :)





















Blåbärsgröt med nyttig lemon curd:
1 port.

Mikrogröt:
1/2 dl havregryn
1/2 dl rågflingor
2 dl vatten
en nypa salt

Nyttig lemon curd:
1 ägg
skal och saft av 1/2 citron
1 msk sötning (stevia, sukrin)

Blanda alla ingredienser till gröten i en värmetålig skål och tillaga i mikron 3 min. Ta ut efter 2 min och rör om, låt gå 1 min till.

Vispa ihop ägg, citronskal- och saft och sötning. Lägg skålen över vattenbad och rör om tills krämen tjocknat. Tar ca 5 min.

Lägg gröten i en skål och toppa med lemon curd och t.ex blåbär och mjölk.





















//Matilda

2 kommentarer:

  1. Gillar din blogg skarpt! Måste testa den där lemoncurden, ser väldigt god ut. :D

    SvaraRadera
  2. Tack så mycket! Måste verkligen skärpa mig med bloggningen, nästan 2 månader sen jag bloggade senast!
    Och den här lemon curden, den är supergod fast det är utan socker.

    SvaraRadera