lördag 11 maj 2013

Äppel/kanel mugcake

Mugcake är så smart och enkelt att göra på morgonen. Går att variera hur mycket som helst och är supergott! Jag har bl.a testat choklad, choklad/apelsin, choklad/päron, apelsin, vanilj och banan. Endel godare än den andra.
Här får ni i alla fall receptet på en lyckad mugcake med smak av äppel och kanel:

Äppel/kanel mugcake:

ca 1 dl havregryn
1/2 tsk bakpulver
1 ägg
1/2 - 1 tsk kanel
3/4 rivet äppel

turkisk yoghurt
resten av äpplet

Blanda alla ingredienser och häll i en mugg. Tillaga i mikron 1 - 2 min. Toppa med turkisk yoghurt, kanel och äppelklyftor.


























//Matilda

2 kommentarer:

  1. Hmm, ser ut som du tippat upp den ur muggen? Går det lätt eller fastnar kakan mycket? Är grunden alltid havregryn, bakpulver och ägg? Och så nån smaksättning på det? Jag bara måste testa det där, fast jag gillar inte att laga mat i micron. Min micro brukar inte vara med på det hela, blir så jobbigt att städa den sen. Men det borde väl gå att göra sån kaka i vanlig ugn med?
    /Trollmamma

    SvaraRadera
  2. Ja, det stämmer. För mig brukar det alltid gå riktigt lätt eftersom kakan brukar "lossna" lite från kanterna under gräddningen. Det är bara att knacka muggen/formen lite i bordet och så kan man ju ev. skära runt kanterna med en kniv om den inte alls vill lossna :)
    Alltså grunden är ju i princip ägg och havregryn (och ev. någon vätska, mjölk), sedan så behövs inte alltid bakpulvret, utan det gör bara mugcaken lite "luftigare". Den stiger ändå i mikron. Och så helt valfri smaksättning. Bär eller frukt man gilla som man mosar/mixar, kakao, vanilj, kardemumma...
    Ja testa vetja! Det är så behändigt och gott :) Och den gräddas ju bara i max 2 min så jag tror inte det liksom hinner rinna över.
    Det går att göra det i ugn också, men då kanske det inte blir en mugcake. Här är t.ex ett recept på "ugnsgröt" som är väldigt gott det med och smakar lite likadant. Sådär kak-aktigt. Den har jag gräddat i mikron, men går att göra i ugn. Då i 200 - 225°c, 10 - 15 min.

    http://godmorron.blogspot.fi/2013/04/ugnsbakad-morotskaksgrot.html

    Hoppas du fick svar på dina frågor!

    SvaraRadera